Prostředí Pracoven

JAK TO NA PRACOVNĚ PROBÍHÁ?

Necháme děti volně objevovat prostředí a individuálně pracovat s pomůckami. Vždy necháme děti vybrat, co je v prostředí zaujme. Lektorka postupně obchází rodiče a je nápomocná při práci s jednotlivými pomůckami. Vždy je v průběhu lekce individuální prostor na vaše dotazy ohledně Montessori pedagogiky či přístupu k dětem.

S sebou vezměte přezůvky pro sebe i dítě (pracujeme s vodou a máme kluzkou podlahu). Pro miminka nejlépe bez bot či s tenkou protiskluzovou ponožkou. Dále můžete přibalit malou svačinu.

PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ

Připravili jsme pro vás a vaše děti tzv. připravené prostředí, které je vždy navrženo na míru dětem daného věku. Děti se mohou pohybovat bez omezení (a zásahů dospělého) a spontánně si vybírat aktivity dle své potřeby. Aktivity dětem nevnucujeme, ale nabízíme a necháme dítě činnost opakovat. A to vždy tak, aby dítě zajímaly a vzbuzovaly jeho přirozenou touhu a soustředění od nejútlejšího věku. Rodiče mají možnost přirozenou formou nakouknout „pod pokličku“ práce s dětmi Montessori metodou a získávají na doma inspiraci, co děti v daném věku baví a přitahuje.

Svoboda v Montessori pedagogice jde vždy ruku v ruce s pravidly. Dítě má možnost vybrat si kteroukoli pomůcku, pokud je volná, tedy nepoužívá ji nikdo jiný (případně se na společné práci domluví – rodiče dopomůžou). 

Lektorka pracovny je vždy připravena individuálně pomoci rodičům, aby porozuměli chování svých dětí. Ukazuje, jak připravit domácí prostředí, aby se dítě rozvíjelo a mohlo stále objevovat svět. Poradí, jak doma nastavit stolování a jídlo, oblékání či usínání, abychom dítěti podali pomocnou ruku s láskou a respektem. Rodiče se často zajímají i o jiná témata z vývojové psychologie, jako je např. separační úzkost, období vzdoru, vývojové krize a vývojové potřeby. Na pracovnách je samozřejmě i prostor pro Montessori teorii a vysvětlení pojmů jako jsou „senzitivní období či „absorbující mysl“.

 

Přihlášení na Pracovny

Kdo vás bude na pracovně provázet?

Renata Křivánková, lektorka montessori pracoven, zakladatelka a ředitelka 4mědvědů

Renata v roce 2008 spoluzakládala Rodinné centrum 4medvědi. Několik let vedla montessori pracovny, učila v montessori jeslích a nyní v centru působí převážně jako projektová manažerka, ředitelka a tvůrce dlouhodobých plánů a vizí. Montessori miminka jsou její srdcovou záležitostí, a proto si na pracovny s nimi ráda najde čas. Vede semináře pro rodiče Montessori inspirace pro život. Založila blog www.smyslovy-pruzkumnik.cz a pro rodiče napsala e-book “Jak probudit v dětech nezávislost a sebevědomí u nás doma”. Je držitelkou Mezinárodního montessori diplomu AMI 0-3 roky a studuje Mezinárodní montessori výcvik AMS 3-6 let. V roce 2009 absolvovala kurz Respektovat a být respektován základní i pokračující, v praxi jej využívá každý den se svými dvěma dětmi, které chodí do Montessori základní školy. Ráda jezdí na kole, lyžuje a tvoří šperky.

A proč už 14 let udržuje v chodu 4mědvědy? “Jak bude vypadat naše společnost za deset dvacet let nevíme, pouze tušíme, ale přesto se naše děti na ni připravují již dnes. A proto u nás ve školce děti podporujeme, aby porozuměly samy sobě, věděly, co chtějí a co nechtějí, znaly svou hodnotu, měly osahané komunikační a sociální dovednosti a uměly pracovat s informacemi. To pak posílí celou naší budoucí společnost.”

Anna Nožičková, lektorka pracoven, hlavní učitelka v miniškolce

Anička má vystudovanou Předškolní pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity
Karlovy. Práci s dětmi se věnuje už od studia na gymnáziu, ať již péči o děti v rodiněnebo vedení zájmových kroužků. Kromě toho připravovala program na celou řadu táborů a akcí pro děti nebo pro rodiče s dětmi. Jejím zájmem je především hudba,
hra na flétnu a ukulele, zpěv. Vedla přípravné oddělení Dětského pěveckého sboru Českého Rozhlasu. Dva roky pracovala jako vedoucí učitelka dětské skupiny Školička U Smolíčka. Aktuálně dále studuje doktorský program v oboru Pedagogika
s tématem disertační práce Kvalita výchovy a péče v dětské skupině. Anička se soustavně vzdělává, jak formou samostudia, tak v rámci oficiálních seminářů či kurů (Respektovat a být respektován, Hra na zobcovou flétnu či První pomoc pro děti zážitkem, Logopedický preventista) V neposlední řadě se stará o svou vlastní dceru.